سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نغمه

جواب سوال جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

برای ارتباط مشترک موبایل با اینترنت حتما باید سرویس دیتا توسط مشترک درخواست و بوسیله شرکت مخابرات فعال شود تا سوییچ مربوطه بتواند امکان دریافت و ارسال دیتا از طریق واسطه هوایی را انجام دهد.

در مورد مسائل فنی آن انشاء الله توضیح خواهم داد.


نوشته شده توسط: علی دادار

آنچه که در این جا باید ذکر شود پهنای باند فرکانسی در شبکه موبایل می باشد.
به طور کلی ما در استاندارد GSM نسل دوم دوسری ساختار فرکانسی تعریف شده داریم
?- GSM-900
?-GSM-1800
در مورد GSM-900 پهنای باند در دریافت (UPLINK) از 890MHz تا ???MHZ
پهنای باند در ارسال(DOWNLINK) از 935MHz تا ???MHz
می باشد
در مورد GSM-1800 پهنای باند در دریافت (UPLINK) از ????MHz تا ????MHz
پهنای باند در ارسال(DOWNLINK) از ????MHz تا ????MHz می باشد

در GSM-900 کل پهنای باند چه در ارسال و چه در دریافت به 124 کانال تقسیم می شود و
در GSM-1800 کل پهنای باند به ???کانال تقسیم می شود.
در ایران ما از GSM-900 و GSM_1800 استفاده می کنیم
نکته : در دفترچه های برخی گوشی های تلفن همراه ذکر شده که گوشی مذکور DUAL BAND
می باشد این بدین معنی است که این گوشی قابلیت استفاده در هر دو نوع فرکانس ذکر شده در بالا را دارد.


نوشته شده توسط: علی دادار

BTS چیست؟ جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

با سلام

در شبکه موبایل اولین بخشی که به مستقیما با گوشی موبایل در ارتباط است به لفظ عوام آنتن موبایل و به تعبیر تخصصی BTS (base transceiver station( می باشد .در شکل زیر BTS نشان داده شده است .

البته شما آن را بر فراز مراکز مخابراتی و یا پشت بامها دیده اید.

در تصویر زیر پنل آنتن نمایش داده شده است البته شما ممکن است در بعضی نقاط ترکیب این پنل ها را متفاوت با تصویر ببینید .

این تفاوت در تعداد هر کدام از این پنل ها در یک جهت می باشد در شکل زیر در هر جهت یک پنل دیده می شود در ایران شما ممکن است در هر جهت دو یا سه پنل ببینید این تفاوت صرفا به خاطر نوع سیستم (دستگاه) استفاده شده است و هیچ ربطی به ظرفیت آنتن ندارد

این پنلها توسط کابلهای ضخیم سیاه رنگی که به آن فیدر -FEEDER - می گویند به دستگاه BTS متصل است .فیدرها نوعی کابل درون تهی هستند و در آن یم لوله مسی قرار گرفته و موج بر می باشد .

همانطور که می دانید در فرکانسهای بالا الکترونها از پوسته عبور می کنند برای همین برای انتقال از موج بر استفاده می شود نه سیم.

در شکل زیر دستگاه BTS درون کانکس قرار گرفته است.

در شکل زیر دستگاه BTS نشان داده شده است این مدل یکی از مدلهای زیمنس آلمان است که در ایران از آن زیاد استفاده شده است.

در نهایت توسط خطوط انتقال این دستگاه به دستگاه دیگری به نام BSC که وظیفه مدیریت بین چند BTS را دارد متصل می شود.


نوشته شده توسط: علی دادار

ادامه TDMA جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

با تشکر از سئوال دوستان

لطفا سئوالهای خود را در آخرین مطلب نوشته شده بگذارید چون مشاهده شد برخی دوستان سئوال خود را در اولین مطلب وبلاگ قرار داده بودند که باعث شد از چشم بنده دور بماند که در همین جا از این دوستان عذر خواهی می کنم

و اما بعد....

راجع به سئوال TDMA همانطور که ذکر شد این روش دقیقا یک روش مالتی پلکس می باشد البته از نوع زمانی چرا که ما مالتی پلکس فرکانسی نیز داریم به نام FDMA که در تلفن ثابت بیشتر از آن استفاده می شود.

در تصویر زیر TDMA به طور واضح نمایش داده شده است البته برای ? مشترک موبایل همانطور که ذکر شد در عمل برای ? مشترک این کار انجام می گیرد.

و جالب است بدانید در همان بلوکهای رنگی اطلاعات بسیار مهمی ردو بدل میشود مثل ارسال شماره -موقعیت مشترک در شبکه - صحبت - دیتا و ...

که در تصویر زیر یک فریم از یک تایم اسلات نمایش داده شده است اعداد ذکر شده از ? تا ? همان ? مشترک موبایل هستند که از یک فرکانس استفاده می کنند.

در ارسال دیجیتال عمل کدینگ انجام می شود این عمل برای این است که در ارسال و دریافت هرگاه در بین مسیر اطلاعات به خاط نویز از بین رفتند دوباره قابل باز سازی باشند در شکل بالا دیتا ?? بیتی دوبار تکرار شده و یک سری بیت نیز در بین آن قرار گرفته این بیتها صرفا برای بازسازی مجدد استفاده می شود .

در نحوه ارسال مطالب بسیار زیادی وجود دارد که از حوصله این وبلاگ خارج است مثلا اینکه چگونه اطلاعات ارسال شود که حداقل صحبت در صورت وجود نویز از بین رود و یا رمز کردن صحبت بین آنتن موبایل تا گوشی که کسی نتواند آن را شنود کند و ....


نوشته شده توسط: علی دادار

ظرفیت آنتن (TRX) جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

آنچه که در این جا مورد نظر است این است که ظرفیت BTS ها چگونه است ؟ آیا آنها هم ظرفیت دارند؟‌

جواب : بله

با توجه به محل نصب BTS ظرفیت برای آن مشخص می شود مثلا یک سایت مرکز شهر مطمئنا مشترک بسیار زیادتری را پوشش می دهد تا یک سایت جادهای که هر ساعت تعداد کمی از آن عبور می کنند پس محل نصب بسیار مهم است .

برای این کار در طراحی سلولهای شبکه این سلولها در مراکز شهرها کوچکتر شده و در حاشیه شهرها بزرگتر . یعنی چگونه ؟
سایت ها وقتی نزدیک به هم نصب شوند سلول تحت پوشش هر سایت کوچکتر می شود و اگر فاصله نصب آنها بیشتر باشد سلول بزرگتر می شود در مناطق مرکزی تهران و یا مناطقی که بیشتر از موبایل استفاده می شود وقتی شما در خیابانی بایستید راحت می توانید دو سایت نزدیک به هم را ببینید این فاصله ها بعضا از حدود ???? متر ویا کمتر می شود حتی ممکن است دو سایت بر روی یک دکل و یک مکان نصب شود ولی در جادها ممکن است تا ?? کیلومتر فاصله دو سایت با هم اختلاف داشته باشد.

واحد ظرفیت BTS های موبایل TRX نامیده می شود (همانطور که قبلا عنوان شد)

این TRX ها حدود ? مشترک را به صورت هم زمان پوشش می دهند (مراجعه شود به مبحث TDMA) با توجه به محل نصب سایت این تعداد آن معین می شود مثلا در محلهای شلوغ و پر تراکم هر سکتور تا ? TRX برای هر سایت تعریف می شود اصولا هر سایت ? سکتور(جهت) دارد و در هر جهت ? TRX داشته باشد ظرفیت آن به صورت ?+?+? نمایش داده می شود یا در یک جهت منطقه پر تراکم و در جهت دیگر کم تراک است ظرفیت مثلا ?+?+? تعریف می شود .

در سکتوری که ? TRX است طبق محاسبه ?? کانال در اختیار داریم که حدود ? کانال آن برای سیگنالینگ (شماره گیری -پیجینگ و ....) و ?? عدد دیگر برای ترافیک (انتقال صدا) می باشد.


نوشته شده توسط: علی دادار

<      1   2   3   4   5   >>   >

ِْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

modir
[عناوین آرشیوشده]