سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نغمه

ترانسکدر ? جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

با سلام خىمت شما

همانطور که عنوان شد PCM به عنوان رابط انتقال مابین تجهیزات مخابراتی ایفای نقش می کند در شبکه موبایل به خاطر استفاده بهینه از یک دو مگا(PCM 30 کاناله ) از روش فشرده سازی استفاده کرده و ظرفیت یک دو مگا را تا چهار برابر افزایش می دهند و یک pcm 120 کاناله به سمت BTS می رود . علت اصلی آن است که بردن دو مگا در هر منطقه ای سختی خاص خود را داردمثلا می خواهیم یک دو مگا را به یک نقطه کوهستانی - کویری ویا کوچه پس کوچه های یک شهر یزرگ ببریم این موضوع تجهیزات گران قیمتی را لازم دارد .بنابراین تصمیم گرفته شد که Pcm که به سمت فضای بیرون یعنی به سمت BTS می رود با ظرفیت بالا باشد.

اینجا این سئوال مطرح می شود که آیا این فشرده سازی تاثیری روی کیفت صدا دارد ؟

خیر – و اگر داشته باشد بسیار ناچیز است که ما آن را درک نمی کنیم .

از لحاظ فنی بدین صورت است که فریم های PCM 30 کاناله دارای 8 بیت می باشد( که در حالت عادی مخصوص صحبت یک مشترک می باشد) در هنگام فشرده سازی اطلاعات صدای مشترک بر روی 2 بیت قرار گرفته که در این حالت ظرفیت 4 برابر می شود

(لازم به ذکر است این تبدیل 8 بیت به 2 بیت دارای الگوریتم پیشرفته ای می باشد .)

زمانی که این دو مگا 120 کاناله به BSC می رسد این سیستم آن را از طریق دو مگا مخصوصی به ترانسکدر هدایت می کند در ترانسکدر این دومگا به چهار تا دو مگا 30 کاناله تبدیل می شود و به سوییچ موبایل تحویل می شود. در کل هنگام مکالمه با موبایل صوت از سوییچ موبایل یه صورت 8 بیتی یه ترانسکدر رفته در آن فشرده شده به 2 بیت تبدیل می شود و ازطریق BSC به BTS هدایت شده و در آنجا یه گوشی موبایل می رسدو سپس همین مسیر به طور عکس طی شده و به سمت سوییچ هدایت می شود با این تفاوت که در ترانسکدر این بار 2 بیت به 8 بیت تبدیل می شود.


نوشته شده توسط: علی دادار

MSC چیست ؟ قسمت اول جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

در ادامه مبحث المانهای شبکه موبایل به MSC می رسیم . MSC مخفف Center Mobile Switch می باشد عملکرد سوییچ موبایل تا حدودی شبیه سوییچ تلفن ثایت می باشد که در ابتدای مباحث وبلاگ مورد بحث قرار گرفت .

همانطور که از اسم سوییچ پیدا است اصلی ترین کار سوییچ انتخاب مسیر مناسب جهت برقراری یک مکالمه است ساختار سوییچ تشکیل شده است از پردازنده مرکزی - حافظه موقت( شبیه Ram کامپیوتر) - حافظه جانبی (شبیه هارد دیسک کامپیوتر ) یونیت های واسطه که عمل سوییچینگ در آنها انجام می شود و پورت ها که حکم اینترفیس سیستم را دارند البته این ساختار بسیار ساده شده یک سوییچ است و المانهای مختلفی درگیر می شوند مثل راک مخصوص سیگنالینگ و غیره ولی هدف بنده دادن دید کلی به شما می باشد .اصلی ترین تفاوت سوییچ موبایل و سوییچ تلفن ثابت در نحوه تعریف مشترک در سوییچ است در تلفن ثابت مشترک به صورت دائم در سوییچ تعریف و سرویس های جانبی به او اختصاص داده می شود یعنی شماره مشترک همیشگی است مگر اینکه اپراتور تصمیم به حذف مشترک بگیرد اما در سوییچ موبایل وقتی مشترک وارد منطقه تحت پوشش یک سوییچ شد فورا سوییچ مربوطه اطلاعات کامل مشترک را به طور اتوماتیک از سیستمی به نام HLR در خواست می کند و کپی آن را در حافظه خود ذخیره کرده وبه سوییچ قبلی که اطلاعات مشترک درآن بوده دستور حذف اطلاعات راداده و سپس HLR آدرس آخرین سوییچ که موبایل در آن قرار گرفته را در خود ثبت می کند (البته این موارد قبلا توضیح داده شده است ) محلی که اطلاعات مشترک موبایل به طور موقت در آن ثبت میشود VLR( (Visited Location Register نام دارد موقت بودن ثبت اطلاعات در سوییچ از این بابت است که به محض خروج مشترک از منطقه تحت پوشش سوییچ اطلاعات آن از سوییچ مربوطه پاک می شود پس دیدیم که اپراتور هیچ نقشی در تعریف مشترک موبایل در سوییچ ندارد .بطور مثال وقتی شما از تهران به سمت شمال حرکت می کنید (ازمسیر چالوس) ابتدا اطلاعات سیم کارت شما در یکی از سوییچهای تهران است به محض نزدیک شدن به کرج اطلاعات شما ازیکی از سوییچهای تهران که اطلاعات شما درآن بود حذف شده ودر VLR سوییچ کرج ثبت می شوید وقتی وارد منطقه تحت پوشش استان مازندران می شوید اطلاعات شما از کرج حذف ودر سوییچ بابل ثبت میشود و الخ .


نوشته شده توسط: علی دادار

MSC چیست ؟ قسمت 2 جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

در این بخش سعی می شود تا اطلاعاتی که در واحد VLR ذخیره می شود را به طور کاملتری توضیح دهم .
MSISDN:
یکی از موارد اصلی ذخیره شده در این واحد MSISDN یا همان شماره موبایل است که در اختیار من و شما می باشد و همه با این شماره کار تماس را انجام می دهند مثل 09121620000
IMSI:
هر سیم کارت دارای یک شماره واحد و منحصر به فرد در شبکه می باشد که در اصطلاح فنی به آن IMSI گفته می شود اگر الان شما موبایلی را که در اختیار دارید خاموش کرده و سیم کارت آن را خارج کنید در قسمت پشت سیم کارت

شماره ای حک شده است که 10 رقم از آن به اضافه 43211 (برای شبکه IR-TCI) که مجموعا 15 رقم می شود را IMSI می نامند البته 10 رقم ذکر شده به تنهایی MSIN نام دارد . در سیم کارتهای جدید 10 رقم آخر شماره ثبت شده

در پشت سیم کارت همان MSIN میباشد .
سئوال : این شماره به چه دردی می خورد ؟
یکی از کاربردهای آن در هنگام سوختن ، مفقود شدن و یا دزدیده شدن سیم کارت است اپراتور با همان شماره موبایل قبلی (MSISDN) سیم کارت جدید با شماره سیم کارت جدید صادر کرده و شماره سیم کارت قبلی شما را از شبکه حذف می کند که اصطلاحا گفته می شود سیم کار سوزانده شده است .
تذکر : این شماره(IMSI) در حافظه سیم کارت ذخیره شده است .
در شبکه موبایل در هنگام تماس با یک موبایل بیشتر این شماره سیم کارت است که ردو بدل می شود بدین صورت که وقتی ما با شماره موبایلی تماس می گیریم بعد از تایید HLR (محل ثبت دائمی سیم کارت) و گرفتن شماره سیم کارت توسط شبکه ارتباطات بعدی توسط این شماره صورت می گیرد .
دیگر کاربردی که می توان برای آن متصور بود هنگام پیدا کردن شبکه می باشد .وقتی شما با گوشی خود وارد قسمت جستجوی شبکه می شوید بعد از گرفتن امواج(مثلا در تهران) شبکه موبایلهای موجود مثل IR-TCI و IR VALIACOM را مشاهده می کنید و با انتخاب IR-TCI شماره سیم کارت شما از HLR مربوطه استعلام می شود و سپس شما اصطلاحا REGISTER شده می توانید تماس بگیرید و یا با شما تماس گرفته شود . همین روش در رومینگ می باشد یعنی شما وقتی به عربستان سفر می کنید با جستجوی شبکه عربستان توسط گوشی خود اقدام کرده و نام
SA ALJAVALرا انتخاب می کنید از این به بعد با کمک شبکه عربستان و شماره سیم کارت خود در شبکه شناخته شده هستید ( البته کشوری که شما به آن سفر می کنید باید با ایران قرارداد رومینگ داشته باشد که تا لحظه نگارش این متن حدود 37 کشور با ایران رومینگ دارند).
ادامه دارد ....


نوشته شده توسط: علی دادار

MSC چیست ؟ قسمت سوم جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

این موضوع که در VLR چه چیز هایی ذخیره می شود را در این نوشتار دنبال می کنیم :

TMSI:
این کد شبیه IMSI که همان شماره سیم کارت می باشد هست با این تفاوت که بعد از هر تماس سوییچ موبایل کدی را به صورت هگزادسیمال 8 کاراکتری است به صورت تصادفی به شماره سیم کارت مورد نظر نسبت داده و ابتدا با این کد مشترک موبایل را در صورت تماس گرفته شدن خبر می کند البته این کد قبلا در اختیار گوشی موبایل قرارگرفته ودر حافظه گوشی ذخیره می شود (لازم به ذکر است دوبار شبکه با کد TMSI مشترک را پیج می کند اگر پیدا نشد به فرض اینکه گوشی از این کد خبر ندارد با IMSI پیج می شود که این کد در حافظه سیم کارت موجود می باشد ).
TMSI به چه دردی می خورد ؟
این بخاطر امنیت موبایلی است که به آن زنگ خورده است می باشد چراکه اگر مابه صورت موازی سوییچ پیش فرضی داشته باشیم و از شماره سیم کارت مشترک نیز مطلع باشیم می توانیم آن را پیج کنیم ولی با این کد عملا این مورد غیر ممکن است .

LAC و CI چیست؟
در نوشتار های پیشین گفتم که شبکه موبایل به صورت سلول های 6 ضلعی تقسیم و در نظر گرفته می شود و سایت BTS که غالبا سه جهت (سکتور) دارد بین سه سلول قرار می گیرد وهر جهت یک سلول را پوشش می دهد .در شبکه برای پیدا کردن موقعیت یک مشترک می بایست هر سلول دارای کدی باشد که به این کد CELL ID) CI ) گفته می شود که این کد در ایران 5 رقمی می باشد .
حال یک شهر را به چند منطقه بزرگ که خود این مناطق شامل چندین CI می باشد تقسیم می کنند و به آن LAC می گویند شهری مانند تهران غالبا به چند LAC و شهرهای کوچکتر به یک LAC تقسیم می شوند .کد LAC معمولا 4 رقمی است .
مثال : به طور مثال در میدان ولیعصر تهران یک BTS نصب می کنیم که دارای سه جهت (سکتور ) می باشد به این سلولها مثلا در LAC به شماره 1211 و در CI های 12115 و 22115 و 32115 تعریف می شود و اگر شما تحت پوشش سکتور سوم این سایت باشید در VLR این آدرس ثبت می شود LAC=1211 و CI=32115 و این آدرس شما در سوییچ می باشد.
البته لازم به ذکر است که سوییچ موبایل برای پیدا کردن شما هنگام تماس با موبایلتان مجبور است در کل LAC عمل پیجینگ را انجام دهد .
ادامه دارد...



نوشته شده توسط: علی دادار

پاسخ به سئوال جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

با سلام خدمت دوستان

نحوه پاسخگویی در دوره جدید وبلاگ بدین صورت است که سئوالاتی که جنبه خصوص تر ی دارد و طرح آن به صورت عمومی باعث می شود از اصل مبحث خارج شویم بوسیله ایمیل ویا آفلاین پاسخ داده می شود .

اما درباره کلماتی که به صورت مخفف مطرح می شود از شما پوزش طلبیده و سعی می کنم در حاشیه این وبلاگ قسمتی را به این موضوع اختصاص دهم چون این کلمات زیاد تکرار می شوند و بازگشت به آنها در مطالعه لازم است .

در باره مباحث umts, gprs بعد از اتمام مبحث gsm به آن پرداخته خواهد شد.

در باره مقالات مکمل هم امیدوارم با کمک شما دوستان بتوانیم تعدادی مقاله خوب به زبان فارسی آماده کرده و در اختیار مشتاقان این بخش قرار دهیم . انشاء الله


نوشته شده توسط: علی دادار

<      1   2   3   4   5   >>   >

ِْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

modir
[عناوین آرشیوشده]