سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نغمه

پاسخ به سئوالات مطرح شده جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

اطلاعاتی کوتاه در باره BLUETOOTH

Bluetootیک تکنولوژی است که امکان ارتباط بی سیم بین دستگاهای مختلف مانند کامپوترها,PDA ها, تلفنهای همراه, لوازم خانگی و... را فراهم میکند.فکر ایجاد این تکنولوژی اولین بار توسط شرکت Ericson ارائه شد و اولین تراشه Bluetooth را ساخت . ارتباط وسایل مختلف در این تکنولوژی از طریق امواج رادیوی کوتاه برد برقرار می شود. وسایل Bluetooth در فرکانس رادیویی 2.4 گیگاهرتز عمل میکنند . بعلت فرکانس بالای عمل کرد Bluetooth , میزان برد این وسایل پایین است ولی برای ارتباط دستگاهی مختلف در یک اطاق مناسب است. برد دستگاه های مجهز به تراشه Bluetooth حدود 10 متر است. یکی از محدودیتهای Bluetooth تداخل امواج رادیویی است که سعی شده با ارائه راهکارهای مختلف مانند FHSS (انتقال داده ای را ازیک کانال خاص , برای هر وسیله فراهم میکند) وامکان رمزگذاری داده ها ,این محدودیت ها برطرف شود.

راجع به ماجولهای گوشی موبایل توضیح دهید؟

بخاطر اینکه هنوز اطلاعات کاملی از ماجولهای گوشی موبایل ندارم از ارائه اطلاعات در این زمینه عذر می خواهم امیدوارم در اولین فرصت که ابن اطلاعات را کسب کردم در اختیار شما قرار دهم.

ارسال پیام کوتاه از طریق کامپوتر

در حال حاضر برای ارسال پیام کوتاه از طریق کامپوتر به موبایلهای ایران فقط سایتهای زیر وجود دارد:

www.parssms.com

www.irsms.com
و یک نرم افزاری جدیدا مایکرو سافت به صورت رایگان ارائه کرده است البته این نرم افزار با استفاده از موبایلی که در آن ارسال پپام کوتاه فعال گردیده وبا کابل رابط به پورت سریال کامپوتر وصل شده کار می کند .
لینک آن در وبلاگ کام تله کام که آدرس آن در وبلاگ دوستان بنده است موجود می باشد.


نوشته شده توسط: علی دادار

BSC چیست؟ جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

دومین مرحله بعد از آنتن موبایل (BTS) در شبکه دستگاهی است به نام BSC .

(Base Station Controller ) که مخفف آن BSC میشود

همانطور که از اسمش پیداست وظیفه کنترل چند BTS به عهده یک BSC است و کار آن بسیار با اهمیت می باشند چون تنظیم یکسری از پارامترهای مهم شبکه که راجع به کیفیت مکالمه و تماس مطلوب است در این دستگاه تعریف می شود.

مثلا شما در حال صحبت با گوشی موبایل خود هستید و در یک اتومبیل د رحال حرکت نشسته اید و در حال صحبت خیابانهای متعددی را پشت سر می گذارید ولی همچنان به مکالمه خود ادامه می دهید در این حالت شما از چندین آنتن موبایل گذشته اید و هر آنتن موبایل شما را به آنتن دیگر دست به دست کرده است و کانال ترافیکی شما را با خود پاک کرده و به یک آنتن دیگر تحویل داده است . این مدیریت مکالمه که در حال حرکت اتفاق می افتد به HAND OVER معروف است و وظیفه BSC مرتبط با آن BTS می باشد.

و دیگر اینکه قدرت تشعشع (برد آنتن موبایل ) نیز در این دستگاه تعریف می شود ، بدین صورت که از طریق BSC بر روی خروجی یک آنتن مورد نظر تضعیف گذاشته می شود که فرکانس آن با آنتنهای دیگر تداخل نکند .

ظرفیت BSC ها بر اساس TRX انتن های متصل به آن تعریف می شود که در حال حاضر در ایران ??? ، ??? و ??? TRX آن در حال کار است .

در تهران چندین BSC در حال کار است و در بعضی استانها کل استان فقط با یک BSC کار می کند (ارتیاط مستقیم با تعداد BTS دارد).

در زیر یک نمونه از BSC زیمنس آلمان که در ایران در حال کار است نمایش داده شده است .لازم به ذکر است که BSC های استفاده شده در ایران ساخت شرکتهای زیمنس ، نوکیا و اریکسون می یاشد.

در تصویر زیر نرم افزار کنترل کننده BSC زیمنس که به LMT معروف است نمایش داده شده است کلیه پارامترهای BSC و BTS از طریق این نرم افزار به BSC داده می شود

لازم به ذکر است در صورت خرابی یک آنتن موبایل سریعا آلارم آن بر روی این سیستم نمایش داده می شود که بیشتر وقتها به صورت نرم افزاری از طریق همین LMT قابل رفع می باشد در غیر این صورت پرسنل متخصص برای رفع عیب سخت افزاری به محل نصب BTS اعزام می شود.


نوشته شده توسط: علی دادار

ترانسکدر-? جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

یکی دیگر از المانهای شبکه موبایل ترانسکدر می باشد . این سیستم بعد از BSC قرار می گیرد. قبل از اینکه به توضیح این بخش بپردازم لازم است مقداری درباره PCM صحبت کنم .

PCM چیست؟

المانهای مختلف شبکه موبایل باید توسط عاملی به یکدیگر مرتبط باشد مثلا BTS که ممکن است در دورترین نقطه استان واقع باشد باید توسط یک واسطه به BSC که غالبا در مرکز استان است وصل شود .این قسمت وظیفه سیستمهای انتقال می باشد که در تمام شبکه های مخابراتی از آن استفاده می شود (در تلفن ثابت - دیتا و شبکه های دیگر مخابراتی ). سیستمهای انتقال شامل یک بستر انتقال و نیز تجهیزات انتقال است .

بستر یا محیط انتقال مانند سیم مسی -کابل کواکسیال - فضای پیرامون ما- فیبر نوری و ... می باشد که با قرار دادن مثلا یک مودم HDSL در دوطرف دو زوج سیم مسی پهنای باند 2مگا بیت را می شود منتقل کرد ویا با بکار گیری سیستمهای SDH در دو طرف فیبر نوری و یا ارتباطات رادیویی می توان هزاران کانال مخابراتی را منتقل کرد. پس به عنوان مثال کابل مسی بستر انتقال و مودم از تجهیزات انتقال میباشد .غالبا در مخابرات مجموع بستر و تجهیزات انتقال را" سیستم انتقال" می گویند.

حال برای اینکه تمام سیستمهای تولید شده در سطح جهان بتوانند از سیستمهای انتقال استفاده کنند باعث شد تا همگان استاندارد PCM را قبول کنند.بدین صورت که هر سیستم انتقال با پهنای باند 2مگا بیت در نظر گرفته شد( یعنی 2048 بیت ) سپس آن را به 32 کانال تقسیم کرده وبه هر کانال 64 کیلو بیت اختصاص دادند.مثلا برای اینکه دو نفر با تلفن صحبت کنند باید دو کانال 64 کیلو بیت به آنها تخصیص یابد یکی در جهت ارسال و دیگری در جهت دریافت تا دو مشترک بتوانند صدای یکدیگر را بشنوند حال دومشترک در یک شهر باشند یا هر کدام در یک شهر مجزا و یا حتی در دو کشور مجزا باشند فرقی نمی کند این دو کانال باید وجود داشته باشد(البته در روش سویچینگ مداری).

در PCM ارسال و دریافت کاملا از هم جدا هستند یعنی یک سیستم کاملا برای ارسال و دیگری برای دریافت استفاده می شود برای همین PCM به صورت یک زوج بکار می رود یک 2مگا ارسال و یک 2 مگا برای دریافت .

گفتیم که هر 2 مگا (منظور زوج 2 مگا) 32 کانال دارد کانال صفر آن برای همزمانی خود سیستم انتقال استفاده می شود پس 31 کانال در اختیار سیستم مخابراتی قرار می گیرد که غالبا سیستمها یک کانال را برای سیگنالینگ استفاده می کنند و 30 کانال برای انتقال صدا و ... قرار می دهد و بخاطر همین در اصطلاح کفته می شود PCM سی کاناله .

البته زمانبندی و فریم بندی که در PCM صورت میگیرد مباحث گسترده ای دارد که از حوصله این وبلاگ خارج است .


نوشته شده توسط: علی دادار

با عرض پوزش جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

با عرض پوزش با تاخیر طولانی که این وبلاگ مواجه شد و تشکر از همه اظهار لطف دوستان به زودی ادامه مطالب بر روی وبلاگ قرار خواهد گرفت و امیدوارم بتوانم تک تک سئوالات دوستان را پاسخ دهم.

با تشکر


نوشته شده توسط: علی دادار

پاسخ به سئوالات جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

سئوال : یه سئوال داشتم که خیلی ذهنم را مشغول کرده . میخواستم ببینم این دستگاههای بوستری که برای تقویت آنتن دهی در محیطهای بسته استفاده میکنن تاثیری هم دارن یا مثل خیلی چیزای دیگه کلکه پول هستن ... بعد اگه کار میکنن از کجا باید تهیه کنم و شما چه نوعی رو برای محلی که ? تا ? کیلومتر با اولین آنتن (البته اولین آنتن قابل رویت !) فاصله داره توصیه میکنین

****جواب :

بله این دستگاهها تاثیر مثبت دارند علت آن اینست که طراح شبکه موبایل بیشتر پوشش بیرونی منطقه (OUTDOOR) را در نظر می گیرد و نسبت به آن طرح سایتهای BTS را می دهد چون در پوشش داخل ساختمان (INDOOR) مصالح ساختمانی به کار رفته بسیار موثرند نمی توان گفت که میزان افت سیگنال در داخل هر ساختمان چقدر است مثلادر خانه قدیمی که ستونهای ضخیمی دارند به مراتب افت سیگنال بیشتر از آپارتمانهایی است که با یک تیغه 10 سانتی آجر پوشیده شده است .

در کل وظیفه این تقویت کننده ها این است که سیگنال بیرونی را به داخل ساختمان هدایت کرده (بدون تاثیر افت دیوارها )تا پوشش مناسبی در ساختمان به وجود آید. لازم به ذکر است که در انتخاب آن باید دقت لازم شود و از سیستم هایی که امتحان خود را پس داده اند استفاده شود .

سئوال :سلام و ممنون از مطالب بسیار مفیدتون اگر ممکنه در مورد GPRS تو ضیح بدهید.واینکه مورد استفاده آن چیست.تا بعد...

E-mail: وارد نشده است

URL: yasser360.persianblog.com

**** جواب :

به طور خلاصه این است که موبایلی به صورت GPRS که در اختیار شماست به صورت ONLINE به اینترنت متصل است و نیازی به کانکت شدن نیست و سرویسی است که در کنار GSM (سیستم موبایل ایران) ارائه می شود و در حال حاضر به صورت آزمایشی تعداد محدودی فعال شده است .

سئوال : نویسنده: گل کوهی

یکشنبه، 9 فروردین 1383، ساعت 2:29

سلام...آیا گوشی GSM با مشخصات Operates on 850/1800/1900 MHz GSM/GPRS Networks که در آمریکا به فروش میرسد در ایران قابل استفاده خواهد بود؟

E-mail: وارد نشده است

URL: tardasht.blogspot.com

*****جواب : خیر - در ایران قابل استفاده نیست . در ایران سیستم GSM 900/1800 برقرار است به این صورت که در شهرهای بزرگ مانند تهران هر دو باند 900 و 1800 فعال است و در دیگر نقاط کشور GSM 900 می باشد بنابراین گوشی مورد نظر شما صرفا در قسمتهایی از شهر های بزرگ قابل استفاده خواهد بود.

ادامه دارد ...


نوشته شده توسط: علی دادار

<      1   2   3   4   5   >>   >

ِْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

modir
[عناوین آرشیوشده]